عفونت مهم ترین تهدید کننده معده

عفونت مهم ترین تهدید کننده معده

 این عفونت باکتریایی در تقریبا نیمی از جمعیت جهان مشاهده می شود اما اغلب افراد از وجود آن بی خبرند زیرا هرگز نشانه های بیماری را تجربه نمی کنند. پزشکان معتقدند این افراد به طور مادرزادی در برابر هلیکوباکتر پیلوری مقاوم هستند.

عفونت هلیکو باکتر پیلوری هم در کودکان و هم در بزرگسالان مشاهده می شود.

علایم و نشانه های شایع در عفونت هلیکو باکتر پیلوری
 درد معده و یا سوزش سر دل
 تهوع
 استفراغ
 نفخ
 کاهش وزن
 اختلال در بلع
 مشاهده خون تیره و یا روشن در استفراغ و مدفوع

باکتری هلیکو باکتر پیلوری می تواند از طریق بزاق، آلودگی با استفراغ و یا مدفوع بیمار از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این عفونت از طریق آب و غذای آلوده به باکتری نیز قابل سرایت است.

عوامل موثردر ابتلا به عفونت هلیکو باکتر پیلوری

زندگی در شرایط شلوغ:
زیاد بودن تعداد افراد خانواده یکی از عوامل خطر در ابتلا به این عفونت است.
 
عدم رعایت بهداشت:
عدم شستشوی مناسب ظروف نیز می تواند از دلایل ابتلا به این بیماری باشد. برای پیشگیری از عفونت، به طور منظم ظروف و سطوح آشپزخانه و دستشویی را با آب گرم تمیز ومواد شوینده شستشودهید.

ابتلای یکی از افراد نزدیک:
به دلیل سهولت سرایت باکتری، افرادی که در نزدیکان خود این بیماری را مشاهده می کنند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

عوارض عفونت هلیکو باکتر پیلوری

زخم:
این باکتری به پوشش محافظتی معده و روده کوچک آسیب رسانده و موجب بروز زخم در اثر تماس مستقیم اسید با مجرای گوارشی می شود.

التهاب:
باکتری هلیکو باکتر پیلوری موجب تحریک معده و التهاب این بافت می شود (گاستریت).

سرطان معده:
این باکتری یکی از فاکتورهای خطر بسیار شایع در ابتلا به سرطان معده است.

روش های تشخیص عفونت هلیکو باکتر پیلوری

آزمایش خون:
آزمایش خون می تواند ابتلای شما به این عفونت را مشخص کند.

تست تنفس:
برای انجام این تست به شما یک قرص و یا مایع حاوی مولکول های کربن رادیواکتیو داده می شود. اگر شما مبتلا به عفونت هلیکو باکتر پیلوری باشید، کربن رادیواکتیو پس از هضم در معده آزاد می شود. بدن این کربن را جذب کرده و در بازدم شما قابل تشخیص است.
 
آزمایش مدفوع:
آزمایش مدفوع نیز یکی از راه های تشخیص این عفونت است.

آندوسکوپی:
در این روش یک لوله همراه با دوربین وارد مری  و سپس معده و ابتدای روده کوچک می شود. پزشک هر گونه تغییر بافت در مجرای گوارشی را مشاهده کرده و قادر است از آن نمونه برداری کند (بیوپسی).

درمان
برای درمان عفونت هلیکو باکتر پیلوری معمولا از دو نوع آنتی بیوتیک و یک داروی ضد اسید استفاده می شود. بعد از چند هفته مصرف دارو، دوباره تست عفونت انجام می شود ودر صورت عدم موفقیت در درمان قبلی، درمان جدید با آنتی بیوتیک های دیگر آغاز می گردد.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

ایا از دردهای مزمن رنج می برید؟
 
ایا از دردهای مزمن رنج می برید؟
محققان آلمانی در دانشگاه هیدل برگ معتقدند: که ورزشکاران در مقایسه با سایر افراد تحمل بالاتری نسبت به درد دارند. این مطالعه در مجله درد به چاپ رسیده است.

این پژوهشگران می گویند: که تجربه درد در ورزشکاران متقاوت بوده و مشابه افراد عادی نیست.در حقیقت آستانه درد در همه افراد اعم از ورزشکار یا غیر ورزشکار یکسان اما تحمل درد متفاوت می باشد. آستانه درد، حداقل شدتی از درد است که فرد پیام درد را احساس می کند (نقطه آغاز احساس درد). اما تحمل درد، حداکثر میزان دردی است که فرد قادر به تحمل آن است.

برای انجام این مطالعه 331 فرد عادی و 568 ورزشکار زن و مرد از کانادا، استرالیا، اروپا و ایالات متحده امریکا انتخاب شدند. رشته های ورزشی مختلف از جمله ورزش های استقامتی، قدرتی، رقابتی و انعطافی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که ورزشکاران در مقایسه با سایر افراد، تحمل بالاتری نسبت به درد دارند اما میزان تحمل آنها بر حسب نوع ورزشی که انجام می دهند متفاوت است. در ورزشکارانی که ورزش های قدرتی انجام می دهند، تحمل درد در سطح متوسط است. در حالی که در ورزشکارانی که به ورزش های رقابتی اشتغال دارند، تحمل درد نسبت به سایر ورزشکاران بیشترمی باشد.

همچنین مشخص شد که ورزشکاران مقاومتی، تحمل درد یکسانی دارند زیرا شرایط جسمی و روحی آنها اغلب مشابه است. اما کسانی که به ورزش های رقابتی می پردازند از لحاظ جسمی و روحی متفاوتند، بنابراین تحمل درد در آنها یکسان نیست.

محققان امیدوارند که با استفاده از نتایج این مطالعه بتوانند اثرات جسمی و روانی ورزش مداوم را در احساس درد مورد بررسی قرار داده و ورزش های موثر در تسکین درد را شناسایی کنند.ورزش، روشی ایمن، بی خطر و بدون عوارض جانبی برای تسکین دردهای مزمن در بیماران است.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

آیا دهانتان دائما خشک می شود؟
 
آیا دهانتان دائما خشک می شود؟
دلایل خشکی دهان چیست و چه عوارض و نتایجی دارد؟
مقدار ناکافی بزاق نقش بسیار مهمی در ایجاد احساس خشکی دهان دارد. این خشکی دهان می‌تواند موقتی و گاهی اوقات طولانی مدت باشد. دلایل ایجاد خشکی دهان چه می‌توانند باشند؟ نتایج آنها چیست؟

دلایل احتمالی خشک شدن دهان
چندین بیماری شناخته شده اند که می‌توانند بزاق را کاهش دهند، این بیماری ها عبارتند از: سندروم خشکی (سندروم شوگرن: فقدان اشک و بزاق) بیماری پارکینسون، افسردگی، اضطراب، بیماری آلزایمر، دردهای مزمن، صدمات عروقی، بیماری های خودایمنی (خصوصاً ایدز) و ... . در موارد نادری هم، جراحی های سر و گردن، اگر اعصاب غدد بزاق آسیب دیده باشند می‌توانند عامل خشکی دهانی باشند.

گاهی اوقات سنگ های بزاقی (تراکم طبیعی مواد معدنی مختلف در بزاق) مسیر جریان بزاق را سد می‌کنند. بسیاری از داروها هم مشکوک به تحت تأثیر قرار دادن بزاق هستند، از جمله: ضد افسردگی ها، آنتی هیستامین ها، آنتی سایکوتیک ها، آرام بخش ها، بی حس کننده ها، داروهای کاهش فشار خون، متیل دوپا (درمان بیماری پارکینسون)، مدررها، و... . برخی شیمی درمانی ها یا رادیوتراپی ها برای درمان سرطان سر یا گردن نیز می‌توانند کمابیش چنین عوارض جانبی را با خود به همراه داشته باشند.

حتی خشک شدن حفرۀ دهان ممکن است دلایل ساده تری مانند مصرف ناکافی نوشیدنی ها، تنفس از دهان، اضطراب، استرس... و در نهایت افزایش سن که یکی از عوامل شدت خشکی دهان است، داشته باشد.
 
نتایج خشکی دهان
به یاد می‌آوریم که بزاق در هضم مواد خوراکی سهیم است. ضمناً هر گونه کاهش بزاقی می‌تواند از بین رفتن باقی مانده های مواد غذایی را تحت تأثیر قرار دهد و همین شرایط می‌تواند باعث پوسیدگی دندان ها خصوصاً پوسیدگی تاج دندان و عفونت های دهانی بشود.
 
خشکی دهان می‌تواند مشکلاتی برای صحبت کردن ایجاد کند.در نهایت، در موارد شدیدتر، دهان خشک مانع از جویدن و بلع مواد غذایی می‌شود که ممکن است، کمبودهای غذایی را با خود به همراه داشته باشد.
 
در موارد خشک شدن دهان چه باید کرد؟
دربارۀ این مشکل با پزشک و یا دندانپزشک تان صحبت کنید تا علت (بیماری، داروها و...) را بیابد. به خاطر داشته باشید که معاینۀ غدد بزاقی ممکن است منجر به تشخیص تورم و انسداد کانال بزاقی یا انسدادهای تابع آن بشود.
 
در موارد سنگ های بزاقی، می‌توان آنها را با اعمال فشار بر روی غدد یا جراحی خارج کرد. در بیشتر موارد، خشکی دهان گذرا و موقت است و می‌توان آن را به واسطۀ برخی اقدامات ساده برطرف کرد، این اقدامات را مد نظر قرار دهید:

زیاد مایعات بنوشید.
نوشیدن بیشتر زمانی که زیاد صحبت می‌کنید.نوشیدنی ها و خوراکی های کم کنندۀ آب مانند: قهوه، الکل، ادویه جات، غذاهای شور و... اجتناب کنید.یک دستگاه بخور در اتاق تان قرار دهید.آدامس (بدون قند) بجوید و یا آب نبات بمکید تا بزاق تان تحریک شود.
 
در تمام موارد، رعایت اصول بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن بعد از هر وعدۀ غذایی، استفاده از نخ دندان و...) ومراجعۀ منظم به دندانپزشک تان و حتی مراجعۀ فوری در صورت بروز کوچک ترین مشکل دهانی دندانی، ضروری است. 
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

بهترین واکنش در مورد جراحت های دست
 
بهترین واکنش در مورد جراحت های دست
 زخم های خانگی بسیار رایج اند
زخم ها و جراحت های خانگی شایع ترین آسیب های وارده به دست هستند (به واسطۀ وسایل برنده مانند: شیشه، قیچی و...).

حوادث خانگی که طی زندگی روزانه اتفاق می‌افتند (62%) دو برابر بیشتر از سوانحی هستند که تحت عنوان سوانح کار (28%) شناخته می‌شوند.

این حوادث همۀ افراد در تمام سنین از 1 ساله تا 100 ساله را ممکن است، مبتلا کند. با این حال، بیشترین احتمال خطر برمی‌گردد به جوانان فعالی با میانگین سنی 30 سال که کارهای دستی انجام می‌دهند، بعد از آنها نوجوانان مدرسه ای، بعد بازنشسته ها و در نهایت افراد بی کار قرار دارند.

حوادث کار: دست ها، اولین قربانی ها هستند!
هنگام بروز یک حادثۀ شغلی، کارگران، کارگران موقت، کارآموزان، و مردان جوانی که به تازگی استخدام شده اند، بسیار بیشتر از بقیه در معرض خطر قرار دارند.باید بدانید که در محل کار، سوانح دست بسیار شایع است و تنه و اندام نیم تنۀ پایین چون دورتر هستند، کمتر در معرض خطر قرار دارند.به همین دلیل است که سوانح دست اولین علت توقف کار و ناتوانی بخشی از بدن است.

حوادث زندگی روزانه، حوادث زمان اوقات فراغت
حدود 25% جراحت های دست در زمان های اوقات فراغت به وقوع می‌پیوندند. این حوادث به این ترتیب اند (که حدوداً 41% از حوادث زندگی روزانه را شامل می‌شوند): حوادث خانگی (51%)، ورزشی (15%)، تعمیرات و باغبانی (14%)، و در نهایت سرگرمی (14%).

شایع ترین علت های سوانح دست در بنایی، نجاری، و متأسفانه هنگام کوتاه کردن چمن ها توسط ماشین های چمن زنی، زمانی که موتور متوقف نمی‌شود، روی می‌دهند.عامل دیگر که باعث بروز سوانح برای دست می‌شود، باز کردن صدف های دریایی است.

حواس تان به انگشترها و حلقه های ازدواج باشد!
اما متخصصان تأکید خاصی بر مراقبت از انگشترها و حلقه های ازدواج دارند، خصوصاً هنگام انجام تعمیرات یا فعالیت های ورزشی.

هر روز در فرانسه، یک انگشت به خاطر گیر کردن انگشتر قطع می‌شود.
برای نمونه یک مورد را بیان می‌کنیم: یک مرد جوان 25 ساله از یک دیوار که با تور سیمی محصور شده بالا می‌رود تا توپ فوتبالش را بردارد. هنگامی که او برای پایین آمدن می‌پرد، انگشترش در سیم آهنی گیر می‌کند. انگشتش قطع می‌شود و پیوند مجدد انگشت فقط حدوداً 50% احتمال موفقیت دارد.

این مثال تخیلی نیست، این مورد توسط فدراسیون اروپایی خدمات اورژانس دست گزارش شده است، خوب است بدانید که چنین حوادثی 120000 مورد در سال گزارش می‌شوند.در نتیجه خوب حواس تان را جمع کنید، موقعی که می‌خواهید چیزی را تعمیر کنید یا به فعالیت های ورزشی بپردازید، حتماً انگشترتان را از دست تان دربیاورید.
اگر چنین حادثه ای اتفاق افتاد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

بهترین واکنش در موارد جراحت های دست چیست؟
با آب تمیز و تصفیه شده، محل زخم را پاک کنید.

در موارد جراحت های بسیار سطحی، می‌توانید محل زخم را ضد عفونی و سپس پانسمان کنید.
در موراد جراحت های شدید تر، با خدمات اورژانس تماس بگیرید. هر چه فرد آسیب دیده سریع تر به مراکز درمانی ویژۀ دست منتقل شود، بهتر است زیرا ممکن است عصب دست فرد آسیب دیده باشد، و این آسیب دیدگی نیازمند جراحی است.

در مواردی که انگشت فرد قطع می‌شود، آن را بردارید و درون یک کیسۀ پلاستیکی روی بستری از یخ قرار (به هیچ وجه انگشت قطع شده نباید در تماس مستقیم با یخ قرار داشته باشد زیرا ممکن است بافت هایش بسوزند) دهید. سپس با اورژانس تماس بگیرید.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

بیماران قلبی حتمآ بخوانند
 
بیماران قلبی حتمآ بخوانند

بر اساس مطالعات محققین در انجمن قلب امریکا، اگر شما به بیماری قلبی مبتلا هستید، یک رژیم غذایی سالم می تواند از شما در برابر عود حملات قلبی و سکته محافظت نماید.

اینکه اغلب بیماران تصور می کنند با مصرف داروهای کاهش دهنده فشارخون و کلسترول دیگر نیازی به داشتن الگوی تغذیه ای مناسب نیست، باوری غلط است. اصلاح رژیم غذایی به همراه مصرف داروهایی مانند داروهای رقیق کننده خون (آسپرین و وارفارین) و داروهای کاهش دهنده چربی های خون (استاتین ها) سلامت قلب و عروق را تامین می کند.

برای انجام این مطالعه 31546 فرد بزرگسال (با میانگین سنی 66.5 سال) مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از آنها پرسیده شد که در طی 12 ماه گذشته چه میزان شیر، سبزیجات، میوه، غلات، ماهی، گوشت قرمز و ماکیان مصرف نموده اند. همچنین شیوه زندگی آنها در این مدت از جمله مصرف الکل، سیگار و ورزش مورد مطالعه قرار گرفت.

برای محاسبه امتیاز هر فرد، مصرف روزانه میوه، سبزی، غلات و شیر و همچنین نسبت مصرف ماهی به گوشت قرمز ارزیابی شد. در طی دوره پیگیری این مطالعه (در حدود 5 سال)، 5190 رویداد قلبی- عروقی ثبت شد.

محققان در افرادی که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرده بودند، موارد زیر را مشاهده نمودند:

35 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی- عروقی
14 درصد کاهش بروز حملات قلبی
28 درصد کاهش خطر نارسایی احتقانی قلب
19 درصد کاهش خطر سکته

متخصصان معتقدند که عادات غذایی در مناطق مختلف جهان، متفاوت است، با این حال داشتن یک رژیم غذایی سالم با پیشگیری ازعود بیماری های قلبی- عروقی در سراسر جهان همراه خواهد بود. رژیم غذایی غنی از سبزیجات و میوه ها و بالا بودن نسبت مصرف ماهی به گوشت قرمز، در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر است.

پزشکان باید به بیماران در معرض خطر، هشدار دهند که رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و از سبزیجات، میوه ها، غلات و ماهی بیشتری استفاده کنند. این شیوه زندگی، عود بیماری های قلبی را کاهش داده و از مرگ و میر در سراسر جهان پیشگیری می کند

نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

آیا زخم معده امانتان را بریده است؟
 
آیا زخم معده امانتان را بریده است؟
یکی از  متخصصین بیماری‎های داخلی گفت: مصرف سیگار، مشروبات الکلی و استرس زمینه‎ساز بسیاری از زخم‎های پپتیک است.

دکتر علیرضا معیری کاظمی در گفت وگو با ایسنا، درخصوص بیماری‎های زخم معده و پپتیک افزود: بیماری‎های زخم معده و پپتیک جز بیماری‎های بسیار شایع در جوامع ما هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه زخم‎های پپتیک شامل زخم‎های معدی و دوازدهه هستند، اظهار کرد: این بیماری‎ها از طریق علائم بالینی، فیزیوپاتولوژی و اقدامات درمانی تشخیص داده می‎شوند.

این متخصص بیماری‎های داخلی گفت: درد در قسمت فوقانی شکم، نفخ، سنگینی سردل، سوزش و ترش کردن در قسمت فوقانی و پشت جناغ سینه، ضعف، بی‎اشتهایی، کم‎خونی، تپش قلب، کاهش وزن، خستگی زودرس، کم‎حوصلگی و کم انرژی بودن از علائم زخم معده و پپتیک است.

وی ادامه داد: علائمی از جمله استفراغ، حالت تهوع، استفراغ‎های خونی و دفع مدفوع سیاه و قیری رنگ از علائم خطرناک این بیماری است.

دکتر معیری کاظمی با بیان اینکه بیماران به ویژه کسانی که سنشان بالاست با مواجه شدن با این‎ گونه علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنند، تصریح کرد: استفراغ، استفراغ خونی، کاهش وزن، گیر کردن غدا هنگام بلع مواد غذایی در پشت جناغ سینه وغیره از جمله علائم آلارم یا هشداردهنده هستند که درصورت بروز چنین عواملی بیمار باید سریعاً به اورژانس انتقال داده شود.

وی یادآور شد: درصورتی که بیماران بین 40 تا 45 سال علائم هشداردهنده را نداشته باشند با انجام آندوسکوپی نوع زخم معده آنها تشخیص و در صورتی که علائم به صورت زخم معده شدیدتری باشد احتمال بروز سرطان معده وجود دارد.

وی گفت: بیماری زخم معده علل میکروبی دارد و در مواردی نیز استفاده بدون تجویز پزشک از قرص‎های مسکن ضد التهاب، دیکلوفناک، ناپروکسن، ایندومتاسین و ایپوپروفن می‎توانند عوارض گوارشی را تشدید کند.

این متخصص بیماری‎های داخلی اضافه کرد: در برخی شرایط سنی خاصی، بیماران به استفاده از داروهای مسکن نیاز دارند و باید همزمان داروهای محافظت کننده معده نیز استفاده کنند که در این شرایط باید با پزشک معالج خود مشاوره کنند.

وی با بیان اینکه زخم معده و دوازدهه جز بیماری‎های شایع در همه جوامع هستند، ادامه داد: صنعتی شدن جوامع، وضعیت شغلی و استرس‎های شایع میزان بیماری‎های گوارشی را افزایش می‎دهند.

وی اضافه کرد: مصرف سیگار، مشروبات الکلی و استرس زمینه‎ساز بسیاری از زخم‎های پپتیک است.

معیری کاظمی توصیه کرد: افراد از مصرف قرص‎های مسکن به شکل بی‎رویه اجتناب و افرادی که دارای علائم هشداردهنده هستند حتماً با نظر پزشک دارو مصرف کنند.

وی بیان کرد: غذاهای خاصی در جهت ایجاد زخم‎های معده به شکل اثبات شده وجود ندارد و افرادی که از بیماری معده رنج می‎برند مصرف ترشیجات و ادویه‎جات می‎تواند علائم این بیماری را تشدید کند که توصیه می شود از مصرف این مواد اجتناب کنند.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

چرا چک آپ کردن ضروری است؟
 
چرا چک آپ کردن ضروری است؟
کنترل کردن بدن امری ضروریست زیرا:بسیاری از بیماری ها قبل از اینكه علائم خود را در بدن به صورت واضح نشان بدهند تا بیمار از وجود آنها آگاه شود، مدتی در بدن به صورت نهفته و بدون علامت فعالیت می كنند و پس از اینكه در بدن مستقر شدند علائم واضح را بروز می دهند كه در این زمان درمان كامل بیماری مشكل است.

انسان از مدت ها پیش به نقش پیشگیری در مبارزه با بیماری ها پی برد و با استفاده از واكسن جلوی بروز بسیاری از بیماری های خطرناك را گرفت.در این میان بعضی از بیماری ها هستند كه به دلیل ناشناخته بودن علتشان، قابل پیشگیری نیستند اما می توان با تشخیص به موقع آنها قبل از استقرار كامل بیماری و بروز عوارض جدی آن را درمان كرد.

مثلاً افزایش قند و چربی خون در بسیاری از موارد در ابتدا بدون علامت است و این دو دشمن دیرینه بشر یعنی چربی و قند خون، بی سر و صدا به تخریب عروق قلبی و ارگان های بدن مشغولند و تنها وقتی فرد متوجه بالا بودن چربی یا قند در بدن خود می شود كه علائم قلبی، عروقی یا مغزی آن بارز شوند و در آن موقع برای درمان خیلی دیر است.

به همین دلیل بسیاری از افراد در حال حاضر به منظور كنترل قند و چربی خون هر سال یك با ر آزمایش خون می دهند تا در صورت افزایش آن به موقع متوجه شوند و درمان را شروع كنند.در بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بعضی از سرطان های شایع روش هایی برای تشخیص زودرس وجود دارد كه استفاده از آنها موفقیت بزرگی را در درمان این سرطان ها نصیب بشر كرده است.

 از جمله تست های تشخیص زودرس كه برای اغلب بانوان شناخته شده است می توان به پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم اشاره كرد، انجام این تست باعث می شود كه سرطان گردن رحم در مراحل اولیه و قابل درمان تشخیص داده شود و حتی بدون عمل جراحی نیز قابل درمان باشد.

در این جا به مواردی كه انجام چك آپ به خانم ها توصیه می شود اشاره می كنیم :

1- كنترل قند و چربی خون

2- تست پاپ اسمیر و معاینه رحمی

3- تست سرطان پستان

4- تست سرطان كولون ( روده بزرگ)
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

درباره زخم اثنی عشر چه میدانید؟
 
درباره زخم اثنی عشر چه میدانید؟
دکتر قباد سلیمی متخصص داخلی معتقد است پیدایش زخم اثنی عشر مهمترین عارضه وجود هلیکوباکترپیلوری در دستگاه گوارش افراد است.وی گفت: هلیکوباکترپیلوری را شایع‌ترین ارگانیسم موجود بین مردم ایران دانست و گفت: با بالارفتن سن، شیوع این باکتری در دستگاه گوارش بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: این باکتری که عمدتا در معده وجود دارد در مراحل اولیه بدون علامت است و مزاحمتی برای میزبان ایجاد نمی‌کند.

این پزشک متخصص در خصوص علائم آلودگی به این باکتری هم اظهار داشت: علائم متنوع گوارشی از جمله درد بالای شکم، سوزش معده، سیری زودرس، تهوع، استفراغ، بازگشت غذا در افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری مشاهده می‌شود.سلیمی تصریح کرد: در برخی موارد حتی بعد از بروز علائم، در آزمایشات صورت گرفته یاخته‌های پاتولوژیک شدیدی مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: در 10 تا 15 درصد افراد مبتلا به این باکتری زخم اثنی عشر بروز می‌کند که این عارضه در صورتی رخ می‌دهد که سیستم‌های داخلی درون معده مختل شده باشند.

به گفته این پزشک متخصص، راه اصلی انتقال هلیکوباکتری پیلوری از طریق دهان است و تماس با افراد آلوده و استفاده از مواد غذایی آلوده این میکروارگانیسم را وارد دستگاه گوارش می‌کند.سلیمی خاطرنشان کرد: از آنجایی که منشا عفونت حاصل از این ارگانیسم باکتریایی است درمان با آنتی بیوتیک بهترین شیوه درمان است.

این متخصص داخلی افزود: رایج‌ترین و ساده ترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون است که از طریق تست سرولوژیک آنتی بادی موجود در خون شخص اندازه گیری می شود.سلیمی در پایان با اعلام اینکه شیوع این باکتری در مناطقی که سطح بهداشت پایین‌تری دارند، بیشتر است به شهروندان توصیه کرد جهت جلوگیری از ابتلا به هلیکوباکتری پیلوری موارد بهداشتی را رعایت کنند.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

درباره زخم اثنی عشر چه میدانید؟
 
درباره زخم اثنی عشر چه میدانید؟
دکتر قباد سلیمی متخصص داخلی معتقد است پیدایش زخم اثنی عشر مهمترین عارضه وجود هلیکوباکترپیلوری در دستگاه گوارش افراد است.وی گفت: هلیکوباکترپیلوری را شایع‌ترین ارگانیسم موجود بین مردم ایران دانست و گفت: با بالارفتن سن، شیوع این باکتری در دستگاه گوارش بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: این باکتری که عمدتا در معده وجود دارد در مراحل اولیه بدون علامت است و مزاحمتی برای میزبان ایجاد نمی‌کند.

این پزشک متخصص در خصوص علائم آلودگی به این باکتری هم اظهار داشت: علائم متنوع گوارشی از جمله درد بالای شکم، سوزش معده، سیری زودرس، تهوع، استفراغ، بازگشت غذا در افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری مشاهده می‌شود.سلیمی تصریح کرد: در برخی موارد حتی بعد از بروز علائم، در آزمایشات صورت گرفته یاخته‌های پاتولوژیک شدیدی مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: در 10 تا 15 درصد افراد مبتلا به این باکتری زخم اثنی عشر بروز می‌کند که این عارضه در صورتی رخ می‌دهد که سیستم‌های داخلی درون معده مختل شده باشند.

به گفته این پزشک متخصص، راه اصلی انتقال هلیکوباکتری پیلوری از طریق دهان است و تماس با افراد آلوده و استفاده از مواد غذایی آلوده این میکروارگانیسم را وارد دستگاه گوارش می‌کند.سلیمی خاطرنشان کرد: از آنجایی که منشا عفونت حاصل از این ارگانیسم باکتریایی است درمان با آنتی بیوتیک بهترین شیوه درمان است.

این متخصص داخلی افزود: رایج‌ترین و ساده ترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون است که از طریق تست سرولوژیک آنتی بادی موجود در خون شخص اندازه گیری می شود.سلیمی در پایان با اعلام اینکه شیوع این باکتری در مناطقی که سطح بهداشت پایین‌تری دارند، بیشتر است به شهروندان توصیه کرد جهت جلوگیری از ابتلا به هلیکوباکتری پیلوری موارد بهداشتی را رعایت کنند.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم
 
تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم
پاپ اسمیر روشی بسیار مؤثر در تشخیص زودرس سرطان دهانه‏ی رحم است كه در آن با یك معاینه ساده چند سلول از دهانه رحم برداشته شده و زیر میكروسكوپ پس از رنگ آمیزی دیده می شود و در صورتی كه تغییرات سلولی در جهت بدخیم شدن از خود نشان بدهد برای پیشگیری از ایجاد تومور و مشكلات بعدی ، اقدامات زودرس انجام می شود.

این كار در همه خانم هایی كه فعالیت جنسی را آغاز كرده اند( پس از ازدواج ) انجام می شود و مخصوصاً افرادی كه از سن پائین فعالیت جنسی را آغاز كنند به دلیل خطر بیشتر باید مورد توجه خاص قرار گیرند.در كشورهای غربی كه ارتباط جنسی آزاد است و احتمال ارتباط با چند نفر وجود دارد این خطر بالاتر است در این جوامع هم تعداد مبتلایان به سرطان گردن رحم بیشتر است و هم ابتلا در سنین پائین تر دیده می شود.

برای انجام پاپ اسمیر پزشك شما را معاینه كرده و در همان حالت با استفاده از یك وسیله چوبی یا برس ظریف چند سلول ازقسمت ابتدائی گردن رحم برداشته و روی یك قطعه شیشه‏ی نازك می گذارد و با یك اسپری یا محلول خاص آنرا فیكس می كند تا خراب نشود و به بخش پاتولوژی می فرستد.

 پزشك پاتولوژیست این سلول ها را زیر میكروسكوپ مشاهده می كند و در صورت وجود تغییرات مشكوك در آن، گزارش می كند و پزشك زنان با توجه به این گزارش ،تصمیم برای درمان داروئی یا نمونه برداری مجدد می گیرد.

برای انجام پاپ اسمیر به این نكات توجه كنید:

1- در هنگام عادت ماهیانه پاپ اسمیر انجام ندهید، زیرا وجود خون تشخیص دقیق را مشكل می سازد.

2- از 24 ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر از نزدیكی بدون كاندوم خودداری كنید، چون نتیجه پاپ اسمیر را مخدوش می كند.

3- از 48 ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، استفاده از داروهای واژینال (شیاف و پماد) را قطع كنید.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

عاداتی که شمارا به سرماخوردگی نزدیک می کند
 
عاداتی که شمارا به سرماخوردگی نزدیک می کند
با نزدیک شدن به فصل زمستان، ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا زیاد می شود و اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، میزان این بیماری های نیز افزایش می یابد.

سیستم ایمنی بدن در تمامی اوقات فعال است، اما با داشتن عادات ناسالم در زندگی، سیستم ایمنی تضعیف شده و توانایی بدن برای مبارزه با بیماری ها کاهش می یابد. در این مقاله 9 عادت بد را نام می بریم:

1 - سیگار کشیدن
سیگار کشیدن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر می کند.
شما با کشیدن سیگار، اولین سدهای دفاعی بدن خود را تخریب می کنید که دهان و بینی می باشند.
محققان به این نتیجه رسیده اند که سیگار کشیدن ممکن است باعث حمله سیستم ایمنی به بافت ریه و بدتر شدن اختلال انسداد مزمن ریوی ( بیماری تنفسی درمان ناپذیر) شود.
 
2 - کمبود خواب
کم خوابی باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را زیاد می کند.
خواب کافی باعث می شود بدن استراحت کرده و خود را برای مبارزه با بیماری ها آماده کند.
کمبود خواب باعث بسیاری مشکلات از قبیل: افسردگی، دیابت و چاقی بیش از حد می گردد.
هر فردی نیاز متفاوتی به خواب دارد، اما بیشتر بزرگسالان باید 7 تا 8 ساعت در شب بخوابند.

3 - مصرف الکل
نوشیدن الکل باعث می شود پوشش دهان و مری نازک شده و ویروس ها و باکتری ها راحت تر  وارد بدن شده و ابتلا به سرماخوردگی بیشتر شود.

4 - استرس
فشار روحی و روانی، چه در محیط کاری و چه در محیط خانوادگی، می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و راحت تر به سرماخوردگی دچار شویم.به عنوان مثال: هرگاه دچار استرس شوید، بیماری ویروسی در شما زودتر ظاهر می شود.برای جلوگیری از بروز استرس و یا کاهش اثرات استرس، سعی کنید هر روز 30 دقیقه ورزش کنید و یا روش تنفس عمیق را تمرین کنید.
 
5 - افسردگی
اگر افسردگی شما درمان نشود، احتمال ابتلا به سرماخوردگی در شما بالا می رود.
مطالعات نشان داده است زنانی که افسرده هستند، دچار عدم تعادل در مواد سیستم ایمنی بدن می باشند.
این عدم تعادل باعث افزایش بیماری هایی نظیر: بیماری قلبی و مقاومت به انسولین (دیابت) می شود.
اگر فکر می کنید دچار افسردگی شده اید، با روانپزشک صحبت کنید.

6 - رژیم غذایی غلط
عادات غذایی غلط مانند مصرف زیاد مواد خوراکی شیرین و مصرف کم میوه ها و سبزیجات می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند.
این عادات غذایی غلط باعث اضافه وزن نیز می شود و همانطور که می دانید اضافه وزن، مادر تمام بیماری ها می باشد.
یک رژیم غذایی صحیح به مقدار زیاد دارای میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب می باشد.

7 - رفتار پرخطر جنسی
رفتارهای ناامن جنسی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها را کم نماید.

8 - کمبود ورزش و فعالیت بدنی
مطالعات نشان داده که ورزش منظم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، توانایی ساخت آنتی بادی ها و سلول های T (گلبول های سفید خون) می گردد و مقاومت بدن را در برابر بیماری ها بالا می برد.
پنج روز در هفته پیاده روی کردن و هر بار 20 دقیقه، باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می شود.

9 - عدم تزریق واکسن
اگر می خواهید از بیماری های قابل پیشگیری در امان بمانید، از سوزن نترسید و واکسن بزنید.
یکی از راحت ترین راه ها برای جلوگیری از بروز بیماری های خاص، تزریق واکسن می باشد.امروزه بیشتر واکسن ها، موجود و موثر می باشند.به عنوان مثال واکسن آنفلوانزا، به احتمال 90 درصد شما را از ابتلا به آنفلوانزا مصون می دارد.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا را توصیه می کند.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

مصرف این ویتامین در دوران بارداری حیاتی است
 
مصرف این ویتامین در دوران بارداری حیاتی است
کارشناس مامایی معاونت غذا و دارو گلستان در خصوص مصرف مکمل اسید فولیک در دوران بارداری تاکید کرد. این مکمل برای جلوگیری از نقص مادرزادی لوله ی عصبی جنین لازم و ضروری است.

به گزارش ایران ناز خانم رزا بابایی افزود: بهتر است این مکمل 3 ماه قبل از بارداری و یا به محض اطلاع از بارداری شروع و در دوران بارداری ادامه یابد. میزان مصرف اسید فولیک ٰ روزانه نصف قرص و یا یک روز در میان 1 عدد قرص یک میلی گرمی است.
 

وی در ادامه گفت که اسید فولیک در بعضی از مواد غذایی مانند سبزی های برگ سبز، حبوبات، جگر و میوه هایی مانند پرتقال وجود دارد

نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

توصیه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
 
توصیه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

به گزارش ایران ناز تحقیقات جدید دانشمندان نشان میدهند که داشتن یک زندگی عاشقانه خوب، میتواند موجب سلامت شخص گردد.

تنش و استرس را کاهش دهید : البته استرس روشی است که بدن برای مقابله با یک موقعیت چالش برانگیز نیاز دارد. مانند زمانی که خود را برای یک سخنرانی آماده می کنید. ولی یک حالت ثابت و دائم استرسی، می تواند مضر باشد و سلامت فرد را به خطر بیندازد. تحقیقات نشان می دهد که حتی استرس بیش از حد، می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. سیستم ایمنی که بدن برای مقابله با بیماری ها و امراض نیاز دارد. استرس خود را با دوری از عوامل استرس زا کاهش دهید. زمانی را به استراحت و لذت بردن از مسائل خوشایند اختصاص دهید.

رابطه جنسی منظم داشته باشید : به نظر می رسد که رابطه جنسی نه تنها به انسان احساس خوبی می دهد، بلکه برای بدن نیز مفید است. تحقیقات نشان می دهند که داشتن یک زندگی عاشقانه خوب، می تواند موجب سلامت شخص گردد. یکی از تحقیقات انجام شده رابطه وجود ارتباط جنسی و میزان سلامت اشخاص را در افراد میانسال بررسی کرده است. و نتایج بیانگر آن است که کسانی که در دوران زندگی مکرراً رابطه جنسی داشته اند، نسبت به کسانی که این رابطه در زندگیشان به ندرت و کمرنگ بوده، از شرایط جسمانی سالم تری برخوردارند.

اجتماعی باشید : تاثیر مثبت وجود دوست در زندگی امری مسلم و قطعی است. جالب آنکه داشتن روابط اجتماعی قوی، تاثیر به سزایی بر سلامت شخص دارد. آخرین پژوهش ها نشان می دهد کسانی که عضو گروه های اجتماعی هستند، 50% نسبت به افراد تنها، عمر طولانی تری دارند. برای گسترش ارتباطات اجتماعی خود، در فعالیت های داوطلبانه شرکت کنید، در کلاسهای گروهی حضور داشته باشید و عضو گروه هایی شوید که فعالیتهای مورد علاقه شما را انجام می دهند و به پرورش استعدادهای خود بپردازید.

نگرش مثبت به مسائل داشته باشید : مثبت اندیشی باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شود. یک تحقیق نشان می دهد که زمانی که خوش بینانه به قضایا نگاه می کنید، ایمنی بدنتان تقویت می شود. برای افزایش این احساس، زمانی را برای خوشگذرانی و لذت بردن از زندگی اختصاص دهید. به دنبال نکات مثبت در مسائل دشوار بروید و نگذارید تصورات منفی بر شما غلبه کند.

همواره لبخند بزنید : خنده از ته دل بسیار مفید است. شواهدی نیز وجود دارد که خنده را موجب بالابردن سطح ایمنی بدن می داند. نتایج متنوعی، در تحقیقات بدست آمده است. گروهی از پژوهشگران که تحقیقات گسترده ای را درباره خنده و عملکرد ایمنی بدن انجام داده اند، اعلام  می دارند کسانی که از ته دل و بلند می خندند، برای مثال زمان مشاهده فیلم های کمدی، از سطح ایمنی بالاتری برخوردارند.

مواد آنتی اکسیدان مصرف کنید : مصرف مقادیر زیاد از میوه جات و سبزیجات، موجب می شود میزان کافی آنتی اکسیدان که برای سلامت بدن مورد نیاز است، به بدن برسد. این مواد موجود در خوراکی ها، موجب محافظت سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد و مولکول هایی می شود، که به سلول ها آسیب می رسانند. برای تامین طیف وسیع و متنوعی از آنتی اکسیدان ها،  از سبزیجات و میوه جات با رنگ های مختلف مصرف کنید. مانند انواع مرکبات، فلفل سبز، انواع کلم ها، کیوی، توت فرنگی، هویج ، هندوانه، خربزه، سبزیجات تازه و طالبی.

از ویتامین ها استفاده کنید : اگر احساس می کنید رژیم غذایی شما دارای کمبود هایی است، پیشنهاد می شود مولتی ویتامین ها را در رژیم خود بگنجانید. مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین، موجب اطمینان از صحت چهارچوب و ساختمان بدن و افزایش سلامت و سطح ایمنی بدن می شود. برخی از مواد مغذی که اختصاصاً موجب تقویت بدن می شوند، شامل سلنیوم، ویتامین های A، C، D و E ، روی و منیزیم هستند.

از مصرف مواد کم خاصیت، پرهیز کنید : خوراکی های فرآوری شده مانند فست فودها، اسنک ها، تنقلات شیرین و سودا، مواد مورد نیاز بدن از قبیل ویتامین ها، فیبر و سایر مواد مغذی را تامین نمی کنند. علاوه بر آن این خوراکی ها شامل مواد نگهدارنده و افزودنی های شیمیایی هستند، که برای بدن مضر است. اگر مصرف این غذا ها را به مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات ترجیح می دهید، در این صورت بدن با کمبود مواد مغذی مورد نیاز خود مواجه می شود.

گیاهان دارویی و مکمل ها را از قلم نیندازید : برخی مردم از گیاهان و مکمل ها برای تقویت سلامت کلی بدنشان استفاده می کنند. تاثیر برخی مکمل ها بر سطح ایمنی بدن ثابت شده است. اما تحقیقات منظم تری برای تشخیص تاثیر سودمند این مواد بر بدن انسان نیاز است. این خوراکی ها شامل سیر، درخت جنسان، بوته خارشتر، گون، پروبیوتیک ها از جمله لاکتوباسیلوس و بیفیدو باکتریوم هاست. در مورد اینکه چه مکمل گیاهی برای بدن شما مفید است، با پزشک خود صحبت کنید.

بطور منظم ورزش کنید : یکی از راه های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش کردن است. انجام ورزش های منظم باعث کاهش استرس، کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان، بیماری های قلبی و انواع سرطان ها می شود. بهترین نوع ورزش، ورزش کردن منظم در سطح متوسط، چند بار در هفته است. هر نوع تحرک بدنی می تواند مفید باشد از جمله دوچرخه سواری، پیاده روی، یوگا، شنا یا بازی گلف.

به مقدار کافی بخوابید : بدون خواب کافی، بدن قادر به تامین منابع مورد نیاز برای مقابله با بیماری ها نیست. افراد بزرگسال، حداقل نیازمند 7 تا 9 ساعت خواب شبانه هستند. با پیروی از یک برنامه منظم، انجام ورزش های روزانه، پرهیز از مصرف کافئین و الکل قبل از خواب، داشتن استراحت قبل از خواب و حفظ دمای مناسب برای اتاق خواب، می توانید خواب راحت تر و با آرامش داشته باشید.

مصرف دخانیات را ترک کنید : سیگار کشیدن، موجب کاهش سطح مقاومت و ایمنی بدن می شود، این یکی از دلایل مهم برای ترک سیگار است. حتی اگر به ندرت سیگار می کشید، همچنان در معرض بیماری هستند. بر اساس گفته های یکی از جراحان عمومی آمریکا، در معرض دود تنباکو و سیگار بودن حتی به میزان کم ، موجب آسیب به سلامت شخص می شود. بیماری هایی مثل حمله قلبی، سکته مغزی و آسم از جمله مشکلاتی است که بر اثر استعمال دود و مواد مخدر اتفاق می افتد. اگر به راحتی قادر به ترک این مواد نیستید، از پزشک متخصص راهنمایی بگیرید.

دست های خود را مرتب بشویید : یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش مقاومت بدن و مقابله با بیماری ها، شستن منظم و مکرر دست هاست. همچنین این روش، یکی از راه های موثر برای حفظ سلامت خود و اطرافیان  است. در این خصوص لازم است حتماً از صابون، مواد شوینده و از آب جاری استفاده کنید و در هر نوبت حداقل 20 ثانیه دست ها را شستشو دهید. اگر دسترسی به آب و صابون ندارید از مواد ضدعفونی کننده با حداقل 60% الکل استفاده کنید

نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

آسپرین و مزایای این دارو
 
آسپرین و مزایای این دارو
تحقیقات ومطالعات گسترده در این زمینه نشان می دهند که مصرف آسپرین، خطر سرطان کبد و مرگ ناشی از بیماری های مزمن کبدی را کاهش می دهد. سرطان کبد معمولا به دنبال بیماری های مزمن کبدی درمان نشده بروز می کند.

در این تحقیق 300504 مرد و زن در سنین 50 تا 71 سال مورد مطالعه قرار گرفتند و میزان استفاده آنها از آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به مدت 10 تا 12 سال بررسی شد.

نتایج نشان داد در افرادی که به طور مداوم آسپرین مصرف کرده بودند، خطر سرطان کبد به میزان 41 درصد و مرگ ناشی از بیماری های مزمن کبدی به میزان 45 درصد کمتر از سایر افراد است.

محققان دپارتمان اپیدمیولوژی دانشگاه اتاوا (کانادا) اظهار داشتند که دلایل عمده در بروز بیماری های مزمن کبدی و سرطان کبد عبارتند از: مصرف الکل، هپاتیت B  و C، دیابت و چاقی.

بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبدی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، اصلاح شیوه زندگی و مبارزه با بیماری های ویروسی ضروریست.

گرچه بر اساس تحقیقات مصرف آسپرین در کنترل بیماری های کبدی نقش دارد، اما مصرف  این دارو بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

درمان سر دردهای مزمن به راحتی آب خوردن
 
درمان سر دردهای مزمن به راحتی آب خوردن
نتایج پژوهش محققان هلندی نشان میدهد که نوشیدن روزانه 7 لیوان آب برای تسکین سردرد و میگرن کافی است. براساس این پژوهش، نوشیدن به اندازه کافی آب شدت سردرد و میگرن را کاهش می‌دهد و به نوعی تاثیری مشابه قرص‌های مسکن‌سردرد دارد.

بدون شک اولین اقدامی که افراد در مواجهه با سردرد انجام می‌دهند مصرف مسکن‌های قوی است که متاسفانه بعد از مدتی تاثیر گذشته را ندارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید نتایج یک پژوهش هلندی نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه هفت لیوان آب برای تسکین سردرد و میگرن کافی است.
 

ایران ناز، به همین دلیل متخصصان به بیمارانی که از سردرد رنج می‌برند توصیه می‌کنند که در کوتاه‌مدت آب بیشتری بنوشند تا سردردهایشان کمتر شود. البته در کنار نوشیدن آب، انجام ماساژهای تخصصی سر و گردن، پرهیز از مصرف غذاهای ادویه‌دار و دوری از تنش و استرس هم در تسکین سردرد موثر است.

نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

راههای پیشگیری از سرطان دهان
 
راههای پیشگیری از سرطان دهان
بر اساس مطالعات اخیر مصرف سبزیجات برگ دار سبز به میزان قابل توجهی خطر سرطان دهان را به ویژه در میان زنانی که سیگار می کشند، کاهش می دهد.

بر اساس تحقیقات مرکز بهداشت دندان انگلستان، در حدود یک سوم موارد سرطان دهان به رژیم غذایی ناسالم مرتبط است. این مرکز توصیه می کند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متعادل و حاوی مقادیر کافی میوه و سبزیجات ضروریست.

شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد اسیدهای چرب امگا- 3 که در ماهی و تخم مرغ یافت می شوند، همچنین غذاهای غنی از فیبر مانند غلات سبوس دار، دانه ها و مغزها هم خطر سرطان دهان را کاهش می دهند.

از آنجایی که دخانیات اصلی ترین عامل (سه چهارم موارد) ابتلا به سرطان دهان است، تشویق افراد به ترک سیگار و داشتن یک شیوه زندگی سالم از مهم ترین راه های پیشگیری از این سرطان است.

موارد ابتلا به سرطان دهان در مردان 2 برابر زنان است. بر اساس آمارهای جدید، شیوع سرطان دهان، گلو و مری روز به روز در افراد جوان رو به افزایش است و این اتفاق به دلیل افزایش مصرف سیگار، الکل و عدم مصرف میوه ها و سبزیجات  می باشد.

مطالعات نشان می دهند مصرف حتی یک واحد سبزیجات برگ دار سبز در روز می تواند خطر سرطان دهان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. یک واحد سبزیجات معادل یک لیوان سبزیجات خام و یا نصف لیوان سبزیجات پخته است.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

دشمن ستون فقرات خود را بشناسید
 
دشمن ستون فقرات خود را بشناسید
عضو كمیته‌ آموزش فدراسیون پزشكی ورزشی با بیان این كه بی تحركی بیشترین ضربه را به ستون فقرات می‌زند، توصیه كرد: كسانی كه مدت زیادی پشت میز می‌نشینند هر 20 دقیقه یك بار چند قدم راه بروند.

دكتر روشنك مرادی متخصص ارتوپد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این كه هر خمیدگی در پشت كمر قوز محسوب نمی‌شود، افزود: در ناحیه‌ پشت انسان به طور طبیعی خمیدگی و در ناحیه‌ی كمر نیز ضد این خمیدگی باید وجود داشته باشد، یعنی شكل یك ستون فقرات طبیعی راست نیست كه اگر این خمیدگی بیش از اندازه باشد به آن  قوز می‌گویند.

وی در مواردی كه به علت اشكال در ساختمان مهره‌ها یا رباط های بدن شكستگی و قوز ایجاد شود آن را قابل پیشگیری ندانست و تنها در مواردی كه علت نشستن و ایستادن نادرست به خصوص در سن بلوغ دختران جوان است پیشگیری را موثر دانست.

این متخصص ارتوپد، آموزش نحوه‌های درست نشستن و ایستادن و ورزش‌های مناسب كه سبب تقویت عضلات شكمی و پشتی می‌شود را مهم‌ترین مساله در پیشگیری عنوان كرد.

عضو كمیته آموزش فدراسیون پزشكی ورزشی در رابطه با نحوه‌ نشستن گفت: امروزه افراد بیشتر وقت خود را مقابل رایانه و تلویزیون می‌نشینند كه بهترین روش برای نشستن، تكیه دادن به پشتی صندلی است، هم چنین توصیه می‌شود كه موقع نشستن زانوها بالاتر از لگن قرار گیرد.

وی در ادامه اضافه كرد: صفحه رایانه باید در مقابل چشم قرار گیرد همچنین هنگام مطالعه فاصله میان میز و چشم حفظ شود تا سبب قوز كردن نشود و هنگام نشستن جلوی میز تمام ساعد را باید بتوان به میز تكیه داد.

دكتر مرادی توصیه كرد: هنگام استراحت، تشك نباید خیلی سفت باشد و باید با قوس‌های بدن هماهنگی داشته باشد و هنگام استراحت، خوابیدن به پهلو و خم كردن زانو به طرف شكم می‌تواند برای كسانی كه خمیدگی دارند مفید باشد.

این متخصص ارتوپد در پایان اظهار كرد: بعد از معاینات می‌توان فهمید كه قوز قابل اصلاح است یا خیر و تشخیص داد عارضه با فیزیوتراپی درمان می‌شود یا به جراحی نیاز دارد.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

شخیص به موقع سرطان سینه
 
تشخیص به موقع سرطان سینه
در سال های اخیر با پیشرفت هائی كه درتشخیص زودرس این بیماری به وجود آمده، درمان آن نیز با موفقیت بیشتری همراه شده است.
 
از آنجائی كه توده های سینه وقتی در اندازه‌ی كوچك كشف شوند به خوبی قابل درمان هستند، تمام سعی پزشكان و محققین بر این متمركز شده است كه روش های جدیدی برای تشخیص زودرس آن كشف كنند. در حال حاضر برای كنترل دوره ای سلامت پستان اقدامات زیرتوصیه می شود:

1- خود آزمائی سینه یا معاینه توسط بانوان: 
بهتر است كه خانم ها در انتهای عادت ماهیانه ( 5 تا 8 روز پس از شروع خونریزی ) خود را معاینه كنند. افرادی كه پریود نمی شوند مانند بانوان باردار یا خانم های یائسه روز اول هر ماه را برای معاینه‏ی خود در نظر بگیرند تا اینكار فراموش نشود.

2- معاینات دوره ای توسط پزشك:
توصیه می شود كه بانوان از سن 20 سالگی هر سال یكبار توسط پزشك تحت معاینه قرار بگیرند چون معاینه توسط پزشك دقیق تر است و می تواند توده های كوچك تر رانیز كشف كند.هر چه سن از 35 سالگی بالاتر رود اهمیت این معاینات بیشتر می شود زیرا احتمال سرطان سینه در سنین بالا بیشتر است.

3- ماموگرافی دوره ای:
بعد از سن 40 سالگی هر 2 سال یكبارو پس از سن 50 هر سال یكبار می توان ماموگرافی كرد تا اگر ضایعه‌ی بدخیمی در عمق سینه بود قبل از بزرگ شدن كشف و درمان شود، میزان اشعه ماموگرافی كم است و معمولاً ضرری را متوجه فرد نمی كند اما باید با تجویز پزشك و در فواصل معقول انجام شود. گاهی پس از انجام ماموگرافی به شما توصیه می شود كه ماموگرافی با بزرگنمایی نیز تهیه كنید
 
یعنی قسمتی از سینه كه ضایعه‌ی بسیار ریزی در آن دیده شده مجدداً با یك عكس كه وضوح بیشتری دارد بررسی شود. این توصیه نباید موجب نگرانی شما شود چون این كار برای افزایش دقت ماموگرافی انجام می شود و در اغلب موارد با انجام بزرگنمایی ضایعه برطرف می شود.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

تفاوت سردردهای سینوسی و میگرنی
 
تفاوت سردردهای سینوسی و میگرنی
معمولا درد با هر حرکت ناگهانی تشدید می یابد. تخلیه ی بینی، پرشدن گوش ها، تب و ورم صورت از دیگر علائم می باشند.اگر چه خیلی از سردردهای مزمن تحت عنوان سردرد سینوسی شناخته می شوند اما بیشتر این سردردها در واقع سردردهای میگرنی یا سردردهای تنشی می باشند.
 
درمان سردرد بر اساس نوع آن متفاوت می باشد. به این دلیل است که برای پزشک شما مهم است تعیین کند که آیا علائم سردرد شما واقعا مربوط به سینوس است یا نه. اگر سردرد شما واقعا مربوط به سینوس باشد به احتمال زیاد تب خواهید داشت.

اما تاریخچه و سوابق جسمانی شما برای تعیین اینکه آیا سینوس های شما مسدود هستند یا نه کافی است، اما در برخی موارد نیاز به سی تی اسکن و ام آر آی می باشد.

درمان سردردهای سینوسی
در درمان سردرد سینوسی در واقع باید عفونت درمان شود. در درمان این نوع سردرد از آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین یا ضد احتقان ها برای بهبود علائم استفاده می شود. استنشاق ضد احتراق می تواند به مدت سه روز مورد استفاده قرار گیرد، اما استفاده ی طولانی مدت از آن بر بهبود علائم تاثیر گذاشته و ممکن است بیماری شما را بدتر کند.

به گزارش سلامت نیوز اقدامات ساده ای مانند استفاده از نوشیدنی های بیشتر یا آب نمک گرفتن بینی می تواند برای بهبود سردرد مفید واقع شود. توصیه می کنیم قبل از استفاده از هر دارویی به پزشک مراجعه کنید، چرا که استفاده ی طولانی مدت از برخی داروها ممکن است بیماری شما را بدتر کند.

گفتنی است ضداحتقان ها می توانند فشار خون را افزایش دهند. اگر فشار خونتان بالا است قبل از استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید.
این تصور که آلرژی ها مسبب سردردهای سینوسی هستند غلط است. اگر چه آلرژی ها می توانند موجب ازدحام سینوس ها شوند و این امر منجر به سردرد می شود.

اگر آلرژی داشته باشید درمان آلرژی شما سردرد شما را بهبود نخواهد بخشید. دو درمان جدا برای آن ها لازم است. برای اینکه از درمان درست بهره مند شوید باید به پزشک مراجعه فرمایید.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

درمانهای خانگی برای زنان مبتلا به سردرد میگرنی
 
درمانهای خانگی برای زنان مبتلا به سردرد میگرنی
برخی از خانم ها مستعد و حساس به دردهای میگرنی به این نتیجه میرسند که در دوران بارداری، شدت این سردردها کاهش مییابد، اما در مورد برخی دیگر این حالت برعکس است. به گزارش ایران ناز دانشمندان آمریکایی، درمان‌های خانگی زیر را به زنان مبتلا به سردرد میگرنی توصیه می‌کنند:

- دفترچه خاطرات روزانه‌ای را برای یادداشت کردن عواملی که موجب شروع سردرد می‌شوند تهیه و سپس سعی کنید که مانع از به وجود آمدن این عوامل شوید. از جمله مواد غذایی که می‌توانند عامل شروع سردردهای میگرنی شوند، می‌توان شکلات، پنیر و قهوه را نام برد.

- هنگام سردرد روی سر خود یک حوله خنک قرار دهید.

- دوش آب سرد بگیرید.

- ورزش‌های سبک انجام دهید.

- انجام یوگا نیز می‌تواند در این مورد موثر باشد.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

توصیه هایی مهم برای تقویت استخوا‌ن‌ها
 
توصیه هایی مهم برای تقویت استخوا‌ن‌ها
کارشناسان بهداشت و سلامت عمومی تاکید دارند که علاوه بر مصرف مقادیر کافی کلسیم در طول روز از طریق رژیم غذایی، راه‌ها و توصیه‌های دیگری نیز برای تقویت بافت استخوانی و بهبود سلامت این اعضای مهم وجود دارد.

در این مقاله 11 پیشنهاد مفید و موثر ارائه شده که رعایت آنها به تقویت استخوان ها و حفظ سلامت این بافت در طولانی مدت کمک می‌کند. این  توصیه های مفید عبارتند از:

1- از مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی که دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره هستند و همچنین فرآورده‌های لبنی غافل نشوید، چون این مواد غذایی سرشار از ویتامین D هستند و به طور شگفت آوری به تقویت استخوان ها کمک می‌کنند.

2- سیر و پیاز نیز منبع غنی از عنصر سولفور هستند که مصرف آن به استحکام استخوان ها کمک می‌کند.

3- از مصرف نوشیدنی‌های گازدار جدا پرهیز کنید. این نوشابه‌ها حاوی فسفر زیاد هستند و فسفر زیاد باعث می‌شود بدن کلسیم از دست بدهد، بنابراین نوشابه‌های گازدار بیشتر به تضعیف بافت‌های استخوانی کمک می‌کنند.

4- از مصرف مواد غذایی حیوانی و غنی از پروتئین به مقدار زیاد نیز خودداری کنید. این مواد غذایی نیز در کاهش سطح کلسیم در بدن نقش دارند و باعث می‌شوند بدن کلسیم از دست بدهد.

5-  مصرف قهوه و چای را کاهش دهید و در عوض یک لیوان شیر بنوشید. شیر غنی از کلسیم و سایر املاح تقویت کننده بافت استخوانی مانند ویتامین D، پروتئین مفید و پتاسیم است که به استحکام استخوان ها کمک می‌کنند.

6- حتما به هر شکلی که می‌توانید فعالیت بدنی و تحرک داشته باشید. بالا رفتن از پله‌ها، دویدن، بالا و پایین پریدن و انجام تمرینات ورزشی شبیه به وزنه برداری در تقویت استخوان ها موثر است.

7- اگر در طول روز به اندازه کافی از مواد غذایی حاوی املاح مفید برای استخوان ها استفاده نمی‌کنید، مکمل‌ها را به رژیم غذایی روزانه خود بیافزایید. قبل از مصرف هر مکمل یا ترکیب گیاهی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

8- هیچ وقت برای انجام بازی‌های ورزشی دیر نیست. فوتبال، بدمینتون و بسکتبال همگی به افزایش حجم عضلات و در نهایت به تقویت و سلامت استخوان ها کمک می‌کنند. با این حال اگر این بازی‌های ورزشی شادی بخش را از جوانی آغاز کنید هرگز به پوکی استخوان مبتلا نخواهید شد.

9- می‌توانید از گیاهان استخوان ساز در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. گیاه آلفا آلفا، علف جو، ریشه گیاه قاصدک، گزنه و جعفری از این گونه هستند.

10- سحرخیز باشید و صبح  ها حداقل 15 دقیقه در معرض نور خورشید صبحگاهی قرار بگیرید تا ویتامین D به اندازه کافی در بدنتان تولید شود.

11- سیگار و الکل را فراموش کنید چون هر دو در افت تراکم استخوانی و تحلیل استخوان ها نقش دارند.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

آیا شما از بیخوابی رنج می برید
 
اگر شما هم از بیخوابی رنج می برید با ما همراه شوید!
به گزارش ایران ناز بر اساس مطالعات انجمن قلب امریکا کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن، بطور مستقیم کیفیت خواب آنها را بهبود خواهد بخشید.
 
محققان دریافته اند کاهش وزن به ویژه در ناحیه شکم از طریق رژیم غذایی یا ورزش و یا هر دو این عوامل، موجب بهبود چشمگیر در کیفیت خواب افراد می شود. در حقیقت می توان گفت چاقی و بی خوابی ارتباط مستقیمی دارند.

این تحقیق به مدت 6 ماه و بر روی 77 فرد مبتلا به دیابت نوع دو انجام گرفت. همه شرکت کنندگان در این مطالعه، چاق و یا دارای اضافه وزن بودند. این افراد تحت رژیم غذایی و تمرینات ورزشی منظم قرار گرفتند. میزان چربی شکمی، شاخص توده بدن (BMI) و همچنین کیفیت خواب آنها در ابتدا و انتهای مطالعه به دقت مورد بررسی قرار گرفت.

انواع اختلالات خواب از جمله آپنه در هنگام خواب (ایست تنفسی)، بی قراری در هنگام خواب، خواب زیاد، بی خوابی، خستگی روزانه و مصرف داروهای خواب آور خوراکی نیز مد نظر قرار گرفته شد. در پایان مطالعه مشخص شد که کاهش وزن، کاهش شاخص توده بدن و از همه مهم تر، کم شدن چربی دور شکم موجب رفع اختلالات خواب و بهبود کیفیت خواب می گردد.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

کنترل فشارخون با این ماده غذایی
 
کنترل فشارخون با این ماده غذایی
تحقیقات جدید نشان میدهند که اضافه کردن ماست کم چرب به رژیم غذایی روزانه خطر افزایش فشارخون را کاهش میدهد. به گزارش ایران ناز بر اساس مطالعات انجمن قلب آمریکا کسانی که به مدت طولانی ماست مصرف کرده اند، فشار سیستولیک پایین تری دارند و خطر افزایش فشارخون در آنها پایین تر است. فشارخون سیستولیک مقیاس سنجش فشار خون وارده به دیواره شریان ها در زمان انقباض قلب است.
 
در هنگام خواندن فشارخون، فشار سیستولیک عدد اول (عدد بزرگ تر) و فشار دیاستولیک عدد دوم (عدد کوچک تر) است. عدم درمان فشارخون بالا موجب آسیب به شریان ها می شود. شکاف و صدمه در دیواره شریان ها مانند یک شبکه موجب گیر انداختن اجزای موجود در جریان خون از جمله کلسترول و پلاک می شود و در نهایت منجر به انسداد شریان ها می گردد.

این تحقیق به مدت 15 سال و بر روی بیش از 2000 داوطلب انجام شد، که در ابتدای مطالعه به فشارخون بالا مبتلا نبودند. در طول دوره تحقیق میزان مصرف ماست در داوطلبان به طور منظم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در 31 درصد از داوطلبان فشارخون افزایش نیافت و در بقیه داوطلبان فشار سیستولیک در مقایسه با افرادی که ماست نمی خوردند، کمتر افزایش داشت.
 
محققان این طور نتیجه گرفتند که مصرف ماست کم چرب موجب کاهش فشارخون می شود، در حقیقت پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت فیزیکی منظم، از ابتلا به بیماری های مزمن از جمله فشارخون بالا پیشگیری می کند. بررسی منظم فشارخون برای اغلب افراد به ویژه سالمندان ضروریست، زیرا در بیشتر مواقع این اختلال علایمی به همراه ندارد.

ماست فواید بسیار زیادی برای بدن دارد از جمله این که مصرف مداوم آن موجب کنترل وزن و کاهش شاخص توده بدن (BMI) می شود. ماست یکی از بهترین منابع کلسیم است و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. پروتئین موجود در ماست موجب احساس سیری به مدت طولانی می شود و همچنین محتوای آب این ماده غذایی در تامین مایعات بدن نقش دارد.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

چگونه چربی های دور کمر انسان زیاد می شوند؟
 
چگونه چربی های دور کمر انسان زیاد می شوند؟
به گزارش ایران ناز پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انگلیس گفتند که پس از گذشت سه ساعت از مصرف مواد غذایی، به اندازه دو یا سه قاشق چربی در منطقه دور کمر ذخیره میشود.
 
این تحقیقات نشان داد که مصرف غذا در ساعات پایانی روز احتمال ذخیره چربی در اطراف کمر را افزایش می دهد و این روند برخلاف تصور رایجی است که می گوید افزایش وزن روندی تدریجی است و چربی غذا از شکم به خون منتقل می شود و عضلات هنگام نیاز از آن استفاده می کنند.

چربی ها بعد از گذشت یک ساعت از خوردن غذا حل شده و به شکل قطره های کوچک وارد جریان خون می شوند و سپس قبل از جذب  و ذخیره شدن در بدن حرکت می کنند. این روند بسیار سریع اتفاق می افتد و سلولهای موجود در بافت چربی منطقه کمر قطرات چربی موجود در خون را جذب کرده و برای ذخیره سازی وارد سلول می کنند.

 مقادیر اندکی چربی در وعده صبحانه ذخیره می شود اما میزان جذب چربی در وعده نهار به علت تغییرات هورمونی در طول روز دو برابر می شود و روند جذب چربی ها را در منطقه دور کمر تسهیل می بخشد. اگر فرد در مصرف غذا زیاده روی کند چربی ها وارد مرحله سوخت و ساز نشده بلکه به سرعت در بدن ذخیره خواهند شد و وزن شروع به زیاد شدن خواهد کرد.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

چه مقدار کاهش وزن در هفته مجاز است؟

چه مقدار کاهش وزن در هفته مجاز است؟

یکی از رژیم های دیگری که وجود دارد رژیم های تکخوری است. این قبیل رژیم های غذایی اغلب باعث کاهش وزن مناسب در مدت زمان کوتاه میشوند اما تغذیه فرد با سن، نیاز بدن و فعالیت فرد رابطه مستقیم دارد و هر فرد سالم باید از تمامی گروه های غذایی که شامل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، چربی ها ، ویتامین ها ، املاح معدنی ، فیبر و آب است در طول روز استفاده کند.

برابر تعریف هرم وارونه نسبت استفاده از مواد غذایی باید به میزان مورد نیاز هر شخص باشد که این مقدار با توجه به فعالیتهای بدنی افراد، سن، جنسیت و اسکلت بدنی متفاوت است و مصرف بیش از حد یا حذف خودسرانه برخی از این مواد باعث به وجود آمدن عوارضی در بدن می شود.

اگر فردی از برخی گروه های غذایی از قبیل ویتامینها بیش از حد استفاده کند باعث افزایش اشتها شده و چاقی مفرط را در پی دارد. البته در صورت عدم مصرف ویتامین نیز بدن توانایی مقابله با میکروب ها و ویروس ها را نخواهد داشت در نتیجه باید از تمام گروهها به میزان مورد نیاز بدن استفاده شود.

همچنین مصرف غذاهایی مانند فست فودها و تنقلات غیر طبیعی باعث به وجود آمدن چاقی می شود به طوری که هر چه قدر استفاده از این گونه غذاها کمتر شود زیان کمتری به بدن می رسد.

رژیم غذایی حتما باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه تجویز شود و افراد برای کاهش وزن باید از رژیمی استفاده کنند که بتواند در هفته حداقل نیم و حداکثر یک کیلو کاهش وزن را به همراه داشته باشد و کاهش بیش از این میزان نشانه ی یک رژیم سخت بوده و عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد که توسط متخصصین به هیچ وجه توصیه نمی شود. علاوه بر این در کنار کنترل تغذیه باید به ورزش نیز توجه ویژه ای شود.

همچنین افرادی وجود دارند که به صورت خودسرانه از رژیمهای غذایی غیر اصولی و سخت استفاده می کنند، این رژیمها به هیج وجه اصولی نبوده و معمولا در بدن این افراد افزایش یا کاهش بیش از حد نیاز برخی از ویتامینها دیده می شود که در بلندمدت باعث شل شدن عضلات، شکستگی و ترک روی پوست، ریزش مو، کم خونی و عوارض دیگر خواهد شد.

یکی از رژیم های دیگری که وجود دارد رژیمهای تک خوری است. این قبیل رژیمها اغلب باعث کاهش وزن مناسب در مدت زمان کوتاه می شود اما پس از رها کردن رژیم به سرعت فرد شاهد افزایش دوباره وزن خواهد بود بطوری که عوارض بسیاری را برای وی به همراه خواهد داشت.

افراد سالمی که بیماری خاصی ندارند باید از همه گروههای غذایی به میزان مورد نیاز استفاده کنند، اما افرادی که بیماریهای متابولیکی از جمله قند، بیمارهای قلبی عروقی، دیابت نوع1 و دیابت نوع 2 دارند با توجه به بیماریهای خود باید رژیم خاصی را در نظر بگیرند و با حذف برخی از گروههای غذایی و جایگزین کردن برخی مواد دیگر ضمن تامین انرژی مورد نیاز بدن بتوانند وضعیت بیماری خود را بهبود بخشند.

اگر وعده های غذایی مصرفی میزان کالری و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند، ضمن تامین انرژی بدن باعث به وجود آمدن شادی و نشاط در فرد می شود و در صورت قرار گرفتن ورزش نیز در کنار تغذیه صحیح عملکرد کارهای روزانه و زندگی فرد در اجتماع بهبود خواهد یافت.
نويسنده: صادق سمیعی | تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, | موضوع: <-CategoryName-> |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 16 صفحه بعد